Pojazdy budowlane, podobnie zresztą jak inne samochodowe, należy regularnie serwisować, by uniknąć powstawania usterek doprowadzających do unieruchomienia pojazdu, a w konsekwencji przestoju, który uniemożliwia zarabianie pieniędzy. Innym powodem regularnym wizyt w miejscach serwisowania jest możliwość zużyć tribologicznych, które polegają na zużyciu się poszczególnych elementów na skutek tarcia ze sobą nawzajem.
Kolejnym zagrażającym czynnikiem jest korozja, którym jest oddziaływanie fizykochemiczne i elektrochemiczne, które powstaje na metalu na skutek procesów środowiskowych. Ulegają jej najczęściej elementy robocze. Problemem mogą być również opony do pojazdów budowlanych, które co prawda nie ulegną korozji ani tarciu, ale również mogą być niewskazane do użytku.
Właściciel pojazdu niekoniecznie musi wiedzieć, jakie problemy powodują gorsze funkcjonowanie maszyny, ale mechanik musi już taką wiedzę mieć. Serwisowaniu poddawane jest najczęściej sprawdzanie luzów przy łyżkach i wałkach, a także stan silnika. Można zostać przy weryfikowaniu tego elementu, zwłaszcza podczas uruchamiania go, kiedy jeszcze jest zimny. Nawet najlepiej wyglądające z zewnątrz urządzenie może okazać się bardzo zniszczone wewnątrz. Podczas serwisowania można również sprawdzić poziom zużycia hamulców oraz poprawność działania sprzęgła. Pracownicy mogą też coś w ramach serwisu powiedzieć o oponach koparko-ładowarki i stwierdzić, czy konieczna będzie wizyta u wulkanizatora w celu np. zwiększenia w nich ciśnienia.