Ponieważ chodniki najczęściej są lokalizowane tuż obok jezdni, gdzie dopuszczalna prędkość ruchu pojazdów to 50 km/h lub nawet więcej, potrzebne są urządzenia zabezpieczające. Inaczej wystarczyłoby chwilowe zagapienie się kierowcy, by jego rozpędzony pojazd nagle znalazł się między pieszymi na ich części drogi. Zarządca drogi ma do wyboru kilka możliwych tzw. urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Najpowszechniejsze jest stosowanie zwykłego krawężnika, jednak nie zawsze jest to optymalne rozwiązanie.
Jedną z możliwości zapewnienia lepszego bezpieczeństwa pieszym jest zastosowanie bariery. Może to być na przykład zwyczajna bariera energochłonna, która dodatkowo w razie uderzenia w nią pojazdu przejmuje sporą część energii zderzenia. Równie dobrze sprawują się jednak zwykłe barierki, które oprócz samego oddzielania jezdni od chodnika mają też funkcję blokowania możliwości zaparkowania pojazdu. Jest to szczególnie pożądane tam, gdzie parkowanie na chodniku mimo zakazu jest nagminne.
Inną opcją jest wykorzystanie słupków typu U-12, które możemy zobaczyć poniżej: https://www.matech.com.pl/pl//urzadzenia-bezpieczenstwa-ruchu-drogowego/slupki-drogowe/slupki-blokujace. Podobnie jak barierki, mają one funkcje zarówno utrudniające niekontrolowane wtargnięcie pojazdu samochodowego na chodnik, jak również uniemożliwiające zaparkowanie. Warto stosować je tam, gdzie bariery energochłonne lub zwykłe byłyby niewskazane ze względu na kwestie krajobrazowe, a więc np. w centrach miast.