Wprowadzenie systemu zarządzania jakością ISO 9001 to warty rozważenia wybór, który pomoże podnieść standard i konkurencyjność Twojej firmy. Najczęściej decydują się na to przedsiębiorcy pragnący rozwinąć skrzydła w handlu międzynarodowym i poszukujący kontraktów zagranicznych. Poniżej przedstawiamy kluczowy aspekt związany z uzyskaniem certyfikatu ISO 9001 – czyli kwestię kosztów, jakie należy w tym celu ponieść.
Początek wdrażania systemu ISO 9001 jest dość łatwy. Należy skontaktować się z przedsiębiorstwem certyfikującym, które będzie gotowe przeprowadzić audyt wstępny oraz przedstawić w oparciu o jego wynik plan wdrożenia wszelkich rozwiązań. Wielu kontrahentów, dla których certyfikacja ISO 9001 to chleb powszedni, oferuje usługi na tym etapie za darmo.
Ostateczna cena wdrożenia certyfikatu wynika z wielu czynników. Wpływ ma między innymi wielkość danego przedsiębiorstwa, ilość zatrudnionych w nim osób, ilość placówek oraz dzielący je dystans, a także zakres przeprowadzanych prac i procesów. Wszystkie te czynniki wyglądają odmiennie w każdej firmie, dlatego kosztorys jest przygotowywany w odniesieniu do konkretnego przedsiębiorcy.
Na koszty składają się wszelkie proponowane rozwiązania oraz ich wdrażanie. Dotyczy to zarówno przeprowadzanie szkoleń pracowników, prawnej i administracyjnej reorganizacji stanowisk jak i innych działań związanych z optymalizacją struktur firmy.
Kolejne opłaty wynikają z konieczności przeprowadzenia audytów – certyfikujących i nadzorczych. Koszty z nimi związane zależą między innymi od czasu trwania audytu oraz systemu jakości.
Na koniec warto podkreślić, że wprowadzenie standardu jakości w przypadku wielu przedsiębiorstw może kosztować mniej niż 5 tysięcy złotych. Dla pozostałych przedsiębiorców będzie to przede wszystkim koszt rzędu 5-10 tysięcy złotych.