Pierwszym krokiem do oceny pracowników jest określenie, co próbujesz zmierzyć. Czy jest to ich wydajność w pracy? Ich zdolność do pracy z innymi? Ich zdolność do dotrzymywania terminów?
Po określeniu, co chcesz zmierzyć, następnym krokiem jest decyzja, jak to zmierzysz. Istnieje wiele różnych sposobów, w jaki można oceniać swoich pracowników, w tym:
Oceny pisemne są zwykle dokonywane na koniec każdego okresu oceny i stanowią okazję dla pracowników i kierowników do omówienia wyników pracy w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Pisemne oceny powinny być jasne i konkretne, aby obie strony wiedziały dokładnie, co jest oceniane.
Ocena wyników to kolejna forma pisemnej informacji zwrotnej, która odbywa się co najmniej raz w roku, a zazwyczaj podczas rocznych przeglądów wyników, które odbywają się w tym samym czasie każdego roku. Oceny te powinny zawierać informacje zwrotne zarówno od kierowników, jak i współpracowników, a także sugestie, jak pracownicy mogą poprawić się w takich obszarach, jak praca zespołowa czy umiejętności komunikacyjne. Ocena wyników może również obejmować korektę wynagrodzenia, jeśli wyniki pracownika nie spełniają oczekiwań lub celów ustalonych przed rozpoczęciem oceny. Celem tego typu oceny nie jest koniecznie stwierdzenie, czy ktoś powinien zostać awansowany czy zwolniony, ale raczej dostarczenie konstruktywnej krytyki, tak aby pracownicy mogli poprawić swoje wyniki.
Ocena 360 stopni ocenia pracowników w oparciu o punkt widzenia ich przełożonych, współpracowników, klientów lub innych osób w firmie, które znają ich pracę. System ocena 360 stopni obejmuje pozyskiwanie informacji zwrotnych z kilku źródeł, a następnie kompilowanie ich w jeden raport dla każdego pracownika. Ten rodzaj oceny może być bardziej wszechstronny niż tradycyjne oceny wydajności, ponieważ dostarcza informacji z wielu źródeł.